Profilreklam används som en metod för att främja kännedomen om ett företag. Användningen av ett företags logga eller namn på en produkt kan vara i vissa sammanhang betydligt mer effektiv än posters och reklam. Genom att erbjuda praktiska föremål kan potentiella kunder använda produkterna utan att vara aktiva kunder. Exponeringen av reklamen förändrar personens uppfattning av varumärket positivt. Utöver individen som använder produkten kommer även dess omgivningen uppfatta loggan och bli påverkade av exponeringen.
En investering i profilreklam kan även användas som en metod för att stärka gemenskapen och lojaliteten hos existerande kunder. En nöjd kund kan känna ett behov utav att stötta företaget genom att investera i de föremål som bär företagets logga.
Vad är viktigt att tänka på?
När det kommer till profilreklam handlar det nästan mer om loggans utformning är produkten i sig. Valet av färg, form och alla andra komponenter påverkar människor uppfattning av loggan. Om ett företag utfört användartester och upplever att deras logga genererar den önskade reaktionen kan det vara bra att göra en satsning. Dessa satsningar kan då inkludera att ta fram vattenflaskor, klistermärken eller liknande varor med företagets namn på.
Denna länk tar dig vidare till ett brett utbud av profilreklam.